weet je hoe mijn verhaal begon?
ik keek naar Space Jam in mijn salon
de dag erna ben ik naar de sporthal gegaan
ik had totaal geen schrik om een blauwtje te slaan
daar kreeg ik voor het eerst een bal in de hand
goh, wat vond ik dat plezant!
zo zie je maar wat een film kan veroorzaken
en ik hoop dat ik er ooit zal geraken!
21 mei, 2011
18 mei, 2011
Portfolio: Kan jij praten met dieren?
Sommige mensen beweren dat ze kunnen praten met dieren. Denk maar aan paardenfluisteraars. Deze mensen trainen paarden en proberen de relatie van het paard met de mens te verbeteren door middel van communicatie. Het punt is dat mensen al jaren de zogenaamde dierentaal proberen te begrijpen. Wat praktisch onmogelijk is.
Momenteel proberen Amerikaanse onderzoekers een nieuwe tactiek uit met dolfijnen. Ze proberen een nieuwe taal te ontwikkelen die gebaseerd is op de geluiden van een dolfijn. Zo hopen deze onderzoekers dat ze later met dolfijnen kunnen communiceren. Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom ze het met dolfijnen proberen en bijvoorbeeld niet met apen. Ten eerste zijn dolfijnen een van de intelligentste diersoorten op de wereld. Bovendien zijn dolfijnen sociaal en niet mensenschuw.
Ik denk dat deze onderzoekers geen goed resultaat zullen hebben bij dit onderzoek. Dieren zijn niet zoals mensen. Wij kunnen hun taal niet spreken, zij tenslotte de onze ook niet. Toch kunnen we elkaar wel begrijpen via onze lichaamstaal. Een hond zal blaffen als hij bang is of als er iemand zich op zijn territorium bevindt. We zullen de hond echter niet horen zeggen dat hij bang is. Dat is nu eenmaal zo. De mens zal nooit met een hond kunnen communiceren door middel van een taal.
14 mei, 2011
Portfolio: Wolfskinderen
Iedereen kent Tarzan en Mowgli uit Jungle Book. Ze zijn opgegroeid bij dieren en hebben dierlijke gewoontes overgenomen. Het zijn misschien wel fictieve personages maar in het dagelijkse leven komen ze ook voor. Zo'n wilde kinderen worden ook wolfskinderen genoemd.
Wetenschappers zijn zeer geïnteresseert in deze wolfskinderen. Ze willen deze kinderen experimenteren om meer te weten te komen over de opvoeding van kinderen. Ze komen zelden voor, dus kunnen ze hun experimenten niet uitvoeren. Een wetenschapper mag nooit een kind laten opgroeien bij dieren, men noemt dit het verboden experiment. Maar wat is nu een wolfskind en wat is er zo speciaal aan hen? Wolfskinderen zijn kinderen die verwaarloost zijn door hun ouders. Ze zijn zonder menselijk contact opgegroeid en hebben dus geen kennis van het menselijk gedrag en onze taal.
De opvoeding van een kind is heel belangrijk. Een kind kan slechts in zijn zogenaamde kritieke periode enkele zaken leren. Om later een taal te kunnen beheersen moet je in deze periode in contact zijn geweest met de taal zodat je de klanken kent. Indien dit niet gebeurd zal het kind nooit in staat zijn om een taal te beheersen. Een kind is tot zijn 13 jaar in zijn kritieke periode. Een kind neemt in zijn kritieke periode ook het menselijk gedrag over, maar als het kind niet in contact komt met mensen zal hij het gedrag ook niet kunnen overnemen. Zo zijn er enkele gevallen bekend dat een kind het gedrag van dieren overneemt.
Portfolio: Boekrecensie: Het Parfum

Op 17 juli 1738 werd Jean-Baptiste Grenouille geboren, achter een viskraam op een marktje in het hartje van Parijs. Het hele verhaal draait om hem. We zien hem opgroeien en al gauw wordt het ons duidelijk dat Grenouille niet zo maar een jongen is. Hij bezit een fijne neus waarmee hij zelfs een parfum kan ontleden in zijn bestanddelen. Grenouille maakt vaak gebruik van zijn talent en hij geniet van allerlei geuren. Hij heeft een droom om het perfecte parfum te maken. Daarbij moet hij enkele onmenselijke acties uitvoeren die je zal te weten komen als je het boek leest.
Het boek interesseerde me niet zo. Na de eerste bladzijdes wist ik meteen dat het voor mij heel lastig ging worden om dit boek uit te lezen. Uiteindelijk is het me toch gelukt. Elke keer als Grenouille een nieuwe geur ontdekt, wordt die tot in de puntjes uitgelegd, wat ik soms wel een beetje langdradig vond. Slechts een klein deel van het verhaal had ik het gevoel dat ik echt door wou lezen namelijk bij zijn eerste moord en op het einde van het verhaal. Het einde is heel vreemd. Het is dan ook een fictief verhaal.
03 april, 2011
Dit zijn mijn kerntalenten!
In de les Nederlands heb ik mijn kerntalenten ontdekt via CoreTalents. En dat allemaal via een simpele enquête. Uit een wetenschappelijk onderzoek van 20 jaar blijkt dat het speelgoed waar je vroeger mee speelde een invloed heeft gehad in het vormen van je karakter. Het klinkt raar maar het werkt! Sommige kerntalenten herken ik in mezelf, al zeg ik het zelf.
Volgens de test zou ik een doelgerichte-actieve team player zijn. Ik zou over een doorzettend vermogen moeten beschikken en altijd mijn doelen willen bereiken. Volgens de resultaten zou ik competitief en actief zijn. Deze kenmerken zie ik wel in mezelf. Ik basket graag en basketbal is inmiddels wel een competitieve ploegsport. Volgens CoreTalents ben ik een goede planner, en organiseer ik me goed. Verder zou ik sociaalvoelend moeten zijn en open staan voor iedereen. Mijn laatste kerntalent is dat ik een initiatiefnemer ben en dat ik de verantwoordelijkheid voor mezelf opneem.
Ben je benieuwd naar je kerntalenten? neem dan eens een kijkje op de site, en neem deel aan de enquête!
Portfolio: Dialecten

Ik heb een enquête uitgevoerd om uit te zoeken of het wel waar is dat oudere mensen het dialect van de streek beter beheersen. En ja, oudere mensen kennen veel meer woorden in het dialect en spreken het vaker dan jongeren. Ze beweren zelfs dat ze hun belevenissen beter kunnen vertellen in hun dialect dan in het Algemeen Nederlands?!
09 maart, 2011
Stelling: Topsport op GWP!
Elke leerling kijkt er wel naar uit om op GWP te gaan met zijn klasgenootjes! Dus waarom zouden topsporters niet op GWP mogen gaan? Daarom is mijn stelling dat topsporters de kans moeten krijgen om op GWP te gaan! Maar wat is een GWP? GWP staat voor geïntegreerde werkperiode en dat is een buitenschoolse schoolreis die één keer per jaar wordt georganiseerd. De leerlingen gaan op reis met het doel om dingen bij te leren.
Een topsporter is een gewone leerling zoals alle andere. Ze hebben evenveel rechten als iedere leerling op school. Waarom zouden ze dan niet op GWP mogen gaan? Topsporters moeten dus behandeld worden zoals gewone leerlingen op school.
Als je op GWP gaat leer je allerlei dingen bij. Deze week ben je dag in en dag uit bij je klasgenootjes en amuseer je je. Soms zijn er ook leuke activiteiten en daarom kijken leerlingen, topsporters inbegrepen, er naar uit om op GWP te gaan. Maar neen, de topsporters worden teleurgesteld door de school en mogen niet mee op het leuke schoolreisje!
Topsporters hebben een zwaar programma. Ze hebben twee trainingen en vier uur les per dag, en 's avonds moeten ze nog al hun huiswerk maken. Met gevolg dat ze niet zoveel vrij hebben voor ontspanning. Het zou eens goed zijn voor hen om op GWP te gaan. Zo hebben ze wat afwissling en een kleine rustperiode.
Topsporters hebben een contract bij BLOSO en daarin staat dat ze niet mogen skiën. De rede hiervoor is dat ze anders de kans zouden hebben om iets te breken. Dat topsporters niet mogen skiën wil niet zeggen dat ze niet op GWP zouden kunnen gaan. Ze kunnen bijvoorbeeld op GWP gaan naar London, ze gaan niet hun enkel omslaan door te stappen hé. Sommige topsporters hebben belangrijke wedstrijden of tornooien die ze zeker niet mogen missen. De school moet dan de GWP plannen op een week dat alle topsportleerlingen mee kunnen gaan.
Vind jij ook dat Topsporters op GWP moeten gaan? Stem dan op de enquête die rechts op je scherm staat!
Abonneren op:
Posts (Atom)