14 mei, 2011

Portfolio: Boekrecensie: Het Parfum

'Het parfum' is geschreven door Patrick Süskind. De Duitse schrijver is dankzij 'Het parfum' wereldwijd bekend geraakt. Hij heeft nog enkele andere boeken geschreven maar 'Het parfum' is de bekendste.  'Perfume: the story of a murderer' is de verfilming van het boek. De film is ongeveer gelijkaardig als het boek, maar toch zijn er verschillen. Iedereen weet dat een boek altijd anders is dan een film. 'Het parfum' is een boek over het leven van een moordenaar. Een persoon die houdt van geuren en die er alles voor over heeft om het perfecte parfum te maken.

Op 17 juli 1738 werd Jean-Baptiste Grenouille geboren, achter een viskraam op een marktje in het hartje van Parijs. Het hele verhaal draait om hem. We zien hem opgroeien en al gauw wordt het ons duidelijk dat Grenouille niet zo maar een jongen is. Hij bezit een fijne neus waarmee hij zelfs een parfum kan ontleden in zijn bestanddelen. Grenouille maakt vaak gebruik van zijn talent en hij geniet van allerlei geuren. Hij heeft een droom om het perfecte parfum te maken. Daarbij moet hij enkele onmenselijke acties uitvoeren die je zal te weten komen als je het boek leest.

Het boek interesseerde me niet zo. Na de eerste bladzijdes wist ik meteen dat het voor mij heel lastig ging worden om dit boek uit te lezen. Uiteindelijk is het me toch gelukt. Elke keer als Grenouille een nieuwe geur ontdekt, wordt die tot in de puntjes uitgelegd, wat ik soms wel een beetje langdradig vond. Slechts een klein deel van het verhaal had ik het gevoel dat ik echt door wou lezen namelijk bij zijn eerste moord en op het einde van het verhaal. Het einde is heel vreemd. Het is dan ook een fictief verhaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten