22 mei, 2011

Portfolio: Volstaan 61 woorden om een vreemde taal te leren?

Volgens Marc Brysbaert, taalpsycholoog aan de universiteit te Gent, leren leerlingen te veel moeilijke woorden op school. Uit onderzoek blijkt dat je met 61 woorden al de helft van alle woorden uit conversaties kan begrijpen. Die 61 woorden zullen allemaal wel functiewoorden zijn zoals ik, jij, de en het. Wie 1000 woorden kent begrijpt 82% van de woorden uit een gesprek. Voor 87 % van een gesprek te begrijpen moet je 2000 woorden kennen en 3000 woorden voor 90%. Je moet dus alsmaar meer woorden kennen om een volledig gesprek te begrijpen. Wat best te begrijpen is.

Marc Brysbaert wil dat leerlingen minder moeilijke woorden moeten leren van een vreemde taal. Leerlingen moeten de alledaagse woorden leren en vaker herhalen. Zo zullen ze de woorden beter kunnen memoriseren en dus de taal beter beheersen. In het dagelijkse leven gebruiken we bijna nooit woorden zoals bont en klier. Waarom zouden we dan deze woorden moeten kennen in het Frans of Engels?

Ik vind dat hij groot gelijk heeft. We kunnen beter woorden leren die dagelijks voorkomen dan woorden die we amper gebruiken. Ik heb al vaak woordjes moeten leren voor Frans of Engels. Soms zijn dat woorden waarvan ik de nederlandse vertaling niet eens ken. En dan snap ik niet goed waarom wij nu juist deze woordjes moeten leren. Tegenwoordig krijgen we zelfs les over de Engelse en Franse cultuur. We zouden deze tijd beter gebruiken om Engels te praten of om woordjes te leren.

2 opmerkingen:

  1. Ik ben het volledig eens met je.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een andere cultuur leren kennen om die van jezelf beter te begrijpen. That's what it's all about!
    Ik geef het door aan Mevr. Vandenbroucke zodat ze heerlijk veel conversaties met jullie kan voeren volgend jaar! Eerst wel al die moeilijke woordjes leren om dit jaar te slagen! ;)
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen